Mercedes CL600 BiTurbo

€24.900
  • Kilometerstand 85674 km
  • Cilinderinhoud 5500 cc
  • Vermogen 500 pk
  • Versnellingstype Automaat

Details

  • Bouwjaar: 2002
  • Kleur exterieur: Tanzanitblau
  • Kleur interieur: Grijs
  • Versnellingstype: Automaat
  • Aantal deuren: 3-deurs
  • Brandstof: Benzine
  • Vermogen: 500 pk
  • Gewicht: 1915 kg
  • BTW / Marge: BTW

Omschrijving

Als kleine jongen zag ik toen ik met mijn ouders in München verbleef bij het Kempinski hotel een chique heer vertrekken in een zwarte C215 met beige leder. Vastberaden was ik; ‘’zo’n auto wil ik ooit bezitten’’. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder, en rij ik al zeven jaar met heel veel plezier privé in een C215 reeks CL-klasse. Voor mij een van de mooist gelijnde coupes ooit gebouwd…

 

In 1999 introduceerde Mercedes hun nieuwe übercoupe, het zou een van de laatste ontwerpen zijn van de legendarische ontwerper Bruno Sacco die heel wat iconische modellen uit zijn potlood heeft laten ontstaan. De instapper werd geleverd met een 5.0 liter V8, optioneel kon men de 5.7 liter V12 of 5.5 liter AMG versie nemen. In oktober 2002 onderging de C215 een facelift, een groter navigatiescherm, nieuwe koplampen en andere achterlichten deden de auto een stuk frisser ogen. De instapper werd nog steeds geleverd met 5.0 V8, echter bij de AMG versie en V12 variant werd het vanaf deze facelift echt smullen. De atmosferische 5.7 liter V12 werd opgevolgd door de M275 5.5 liter V12 twin-turbo met het astronomische vermogen van 500PK en 800 Newton meter koppel. Ongekende getallen die ook naar huidige maatstaven buitengewoon hoog zijn. De 0-100 sprint gaat in 4.6 seconden, maar die boeit eigenlijk niet. 60-200 of 120-260 bijvoorbeeld, dat is waar het krankzinnige koppel pas echt tot z’n recht komt. Deze auto draait je maag drie keer om en lacht erbij :-).

 

De V12 versie werd als enige standaard geleverd met; houten stuurwiel, alcantara hemelbekleding, nappaleder exclusiv en in hout afgezette asbak achterin + binnenverlichtingspaneel. In de basis bijna een ton duurder dan de 500 variant. Het afwerkingsniveau is ongeëvenaard. In 1999 kende deze auto geen enkele vorm van concurrentie, pas in 2003 met de komst van de Bentley Continental GT kwam er een concurrent in dit segment auto. Aangezien beide auto’s de prijs vertegenwoordigen van een gemiddelde koopwoning is het ook niet zo gek dat er een flinke afstand in beleving en kwaliteit ontstaat tussen bijvoorbeeld coupes van BMW of Jaguar.

 

Aangeboden exemplaar is afkomstig uit Zwitserland alwaar hij twee eigenaren heeft gehad. De laatste was de zuster van degene die hem nieuw kocht, altijd handig om goede banden met de familie te onderhouden zo blijkt maar weer… Mevrouw Beate A. (geboren 1951) zorgde negen jaren goed voor de CL maar gebruikte hem amper. Hij stond voornamelijk lekker binnen in de garage. Bij binnenkomst is groot onderhoud uitgevoerd door de specialist, instappen en zorgeloos genieten van die machtige V12 dus! Een detail waar ik in het bijzonder veel waarde aan hecht; optiecode 260. Deleted model lettering, niemand hoeft immers te weten dat het om een 600 motorisering gaat, heerlijk bescheiden.

 

Opties te over op deze CL; hieronder staat de volledige lijst.

 

202B BEDIENUNGSANLEITUNG U.WARTUNGSHEFT-DEUTSCH

219 Distronic (DTR)

220B HINWEISSCHILD KUEHLWASSER - DEUTSCH

228 Standheizung

230B KUNDENDIENST - STATION EUROPA

231 Garagentoröffner

260 Wegfall Typkennzeichen auf Heckdeckel

261 Wegfall Typzeichen rechts

284 Wlhebel in Holz/Leder-Kombination

289 Holz-Leder-Lenkrad

354 Antenne für Telefon (D- und E-Netz)

401 Komfortsitze vorn, inklusive Sitzheizung und Sitzbelüftung

404 Multikonturlehne links

405 Multikonturlehne rechts

435 Kopfstzen im Fond auf- /abklappbar

527 COMAND APS (mit Navigation)

540 Rollo elektrisch f Heckfenster

551 Einbruch- und Diebstahl-Warnanlage (EDW)

571L SCHWEIZ

578A LEDER EXCLUSIVE GRAU

5XXL EUROPA

731 Zierteile Holzausfrung Wurzelnuss

803 Modelljahr 2003

810 Sound-System

819 CD-Wechsler 6fach

823 Schweiz-Fahrzeuge Zusatzteile

853 Telefon MB Standard

860 TV-Tuner

875 Scheibenwaschanlage beheizt

882 Innenraumabsicherung

GA Getriebe automatisch

M275 V12-Ottomotor M275 Biturbo

M55 Hubraum 5,5 Liter

N25 KLARLACK CERAMI-CLEAR

N29 STEUERCODE WERK SINDELFINGEN

 

Ik kan uren blijven praten over deze auto’s; dat ga ik echter niet doen. Dit exemplaar verkeerd zoals de kenner op de fotos kan zien in 100% originele staat. Het is een steeds schaarser wordende auto in deze staat en met deze kilometers. De totale oplage van de twin-turbo 600 bestaat uit 2.262 exemplaren; wegzetten en de tijd het werk laten doen of lekker genieten tegen een fiscaalvriendelijke bijtelling dus. Aan u de keus.

 

En ohja; bij een auto als deze horen fatsoenlijke banden, anders staat de auto bij ieder stoplichtsprintje andersom. Er zitten dus alvast vier hagelnieuwe Michelins op, zoals dat hoort op een CL600. Geen dank.


De BTW is te verrekenen voor ondernemers bij zakelijke aanschaf. Nettoprijs €20.500.

 

Bij verdere vragen kunt u contact opnemen per telefoon, mail of Whatsapp.

 

Hartelijke groet,

Maurice Bramer