De Mercedes W140 is al sinds jaar en dag mijn favoriete S-klasse. En zo zijn er waarschijnlijk velen met mij… legendarische auto die absoluut de kult-status heeft.
De W140 kwam in 1991 op de markt, het was de laatste S-klasse die Mercedes heeft ontwikkeld onder het mom ‘’de beste auto ter wereld’’ bouwen, zonder daarbij budget te stellen. Het resultaat; een auto met verwarmde deurpanelen, softclose deuren en kofferbak, dubbele beglazing, een boordcomputer en ga zo maar door. Mercedes heeft in de productietijd (1991-1998) meerdere modelwijzigingen doorgevoerd. De eerste serie (t/m 1995) kampt met wat vervelende issues, zo hebben deze auto geen OBD, geen BAS en lijden de kabelbomen aan afbrokkelend isolatiemateriaal. De latere modellen (vanaf 1996) zijn technisch flink verbeterd met onder andere een ander injectiesysteem, navigatiesysteem, PDC, climate control en Xenon verlichting. Vanaf 1997 spreekt met van een MoPf2, dan hebben ze ook de witte achterlichten. Deze 1997/1998 modellen zijn het meest geliefd maar tegelijk ook het meest zeldzaam. In die tijd wachtten veel mensen op het nieuwe model S-klasse, Gerhard Sitznach uit Konstanz aan de Bodensee deed het echter wel. In 03-1997 haalde hij zijn nieuwe S500 op.
Dit exemplaar is extreem origineel, Sitznach reed enkel tussen april en oktober met de auto (als getuige zijn alle afmeldstempels tussen november en mei aanwezig), stalde z’n S-klasse altijd in de garage en liet het onderhoud door de leverende Mercedes dealer uitvoeren. Hij heeft de S gereden tot en met 2024, helaas is hij toen overleden. Wat ook bijzonder is; de auto staat los van het rechter voorscherm in de eerste fabriekslak, heeft nauwelijks tot geen steenslag en heeft NOOIT zout gezien. In de 15 jaar dat ik in bijzondere Mercedessen handel heb ik nog nooit een 140 gezien in deze staat als S500 uit de laatste facelift.
Sitznach koos voor een bijzondere optie; leder exclusive. Alle deurpanelen, de bovenkant van het dashboard, de zonnekleppen en de hoedenplank zijn hierbij met leder afgewerkt. De stoelen bekleed met het soepelste nappaleder en de hemelbekleding is van suède (dus geen alcantara). Een optie van destijds 11.590 DM.
De auto komt met alle documentatie vanaf 1996 (het bestelformulier) tot en met 2024, de laatste werkplaatsfactuur. Fantastisch gedocumenteerd exemplaar in eenmalige conditie.
Normaal gesproken zou ik een dergelijk exemplaar in mijn eigen Mercedes collectie opnemen, na lang twijfelen heb ik besloten hem toch via mijn eigen website aan te bieden voor de juiste liefhebber. Ik heb al een W140 in mijn verzameling, namelijk 1 van de 50 Exklusiv exemplaren uit 1997 en voor mezelf heb ik de regel gesteld dat ik niet meerdere exemplaren van 1 modelreeks wil bewaren. Anders heb ik straks een museum in plaats van een autobedrijf.
Zeer zeldzame kans om een unieke W140 te bezitten, dit is vele malen zeldzamer dan bijvoorbeeld een W124 500E of een R129. S-klasses worden doorgaans nieuw gekocht door zakenlieden die zo’n auto in 3 jaar tijd naar de 2 ton rijden.
Bij vragen kunt u contact opnemen per; mail, telefoon of Whatsapp.
Hartelijke groet,
Maurice Bramer